عکسهای هیوندای

عکسهای هیوندای

عکسهای هیوندای

عکسهای هیوندای

هیوندای کوپه

هیوندای تیبورن خودروی کوپه ی اسپرتی است که هیوندای در سال ۱۹۹۶ آن را به بازار معرفی کرد. این خودرو در برخی بازارها همانند بازار اروپا و البته بازار کشور خودمان با نام هیوندای کوپه شناخته می شود و در بازار داخلی کره ی جنوبی نیز توسکانی نام دارد. هیوندای ۲ نسل از این خودرو را به بازار معرفی کرد که ما بیشتر به نسل دوم آن یعنی همان نسلی که به بازار ایران نیز راه یافت خواهیم پرداخت. نسل دوم هیوندای کوپه در سال ۲۰۰۱ معرفی شد و تا سال ۲۰۰۹ که آهرین سال تولید آن بود توانست در بازار ایالات متحده به فروش ۱۲۰ هزار دستگاه دست پیدا کند.
این خودرو در خطوط تولید هیوندای در کشورهای ترکیه، تایلند و کره ی جنوبی مونتاژ می‌شد.

این خودرو بسته به بازار هدف، از موتورهای ۱.۶، ۲ . ۲.۷ لیتری سود می برد که قدرت آنها از ۱۰۵ اسب بخار تا ۱۷۲ اسب بخار بود. همچنین دو نوع گیربکس دستی ۵ و شش سرعته و یک گیربکس ۴ دنده ی خودکار برای این خودرو قابل سفارش بود که نیروی موتور را به چرخ های جلو انتقال می داد. نمونه های عرضه شده در بازار ایران نیز از نوع شش سیلندر ۲.۷ لیتری و مجهز به گیربکس خودکار بودند.
در بازار امریکا این خودرو مجهز به امکاناتی چون ایربگ های جانبی، رینگ های ۱۶ اینچی، ترمز ضد قفل به صورت استاندارد مجهز بود و در مدل فول شش سیلندر تودوزی چرمی و ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ نیز وجود داشت.
اما چرا این خودرو را یکی از بدترین خودروهای اسپرت می دانیم؟ سالها پیش از آنکه هیوندای به ساخت خودروهای پیشرفته، قابل اطمینان و زیبا مشهور شود یک کمپانی نوپا بود که سعی می کرد جایگاهی برای خود در بین خودروسازان مطرح پیدا کند. هیوندای کوپه نیز نخستین تلاش این خودروساز برای ورود به این سگمنت بود. گرچه این خودرو به خودی خود خودروی خیلی بدی نبود اما در مقایسه با کلاسی که در آن قرار دارد و به عنوان یک خودروی اسپرت شناخته می شود اصلا عملکرد رضایت بخشی ندارد.
این خودرو حتی در قوی ترین مدل خود یعنی مدل ۶ سیلندر ۲.۷ لیتری دارای شتاب صفر تا صد کیلومتر بیشتر از ۷ ثانیه ای بود که اصلا برای یک خودرو اسپرت مناسب نیست و کسل کننده است حال تصور کنید که مدل ۱۰۵ اسب بخاری دیگر چطور شتاب گیری می کند.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.